TERUG

7 manieren om door onzekere tijden te navigeren

April 2020
Zelfontwikkeling

By: Grace&Us

W

We worden op dit moment geconfronteerd met ongekende tijden en niveaus van onzekerheid. Velen van ons hebben zoiets nog nooit eerder meegemaakt. Holistische coach Eva Visser, oprichter van Eva Authentic Living, verkent haar eigen persoonlijke reis door een diagnose van kanker. Tijdens die reis ontdekte ze 7 manieren ontdekte om de veerkracht op te bouwen die we nodig hebben om door onzekerheid te navigeren – iets wat we nu meer dan ooit zouden kunnen gebruiken.

Er zullen onvermijdelijk meerdere keren in ons leven zijn dat we onzekerheid ervaren. Misschien omdat we onze baan zijn kwijtgeraakt en we geen idee hebben hoe we verder moeten, of omdat we een ongeluk of ziekte hebben gehad en we niet weten hoe en of we ooit weer ons normale zelf zullen zijn. Als ondernemer of ondernemer leven we vaak in grote onzekerheid, en als kersverse ouders zijn de wateren altijd onbekend.

We zouden nog een dozijn mogelijke situaties kunnen noemen waarin we worden geconfronteerd met de realiteit van een leven dat door onzekerheid gaat. En hoewel de mate van onzekerheid kan variëren, blijft de manier waarop we ermee omgaan hetzelfde. Dat is wat ik ontdekte toen ik 5 jaar geleden hoorde dat ik kanker had.

“Mijn gedachten gingen tekeer. Ik voelde tegelijkertijd woede en ongeloof. Ik herinner me dat ik de kamer rondkeek en langzaamaan werd ik heel kalm."

Ik was nog nooit van mijn leven echt ziek geweest. Ik was mijn coaching- en therapiepraktijk begonnen twee jaar voordat ik het nieuws hoorde. Toen mijn oncoloog tegen mij zei: “Je hebt een kwaadaardige tumor in een lymfeklier achter je hart en die is te behandelen,” was mijn eerste gedachte was: ‘Hoe kan dat? Ik ben nog nooit van mijn leven ziek geweest! ’. Mijn tweede gedachte was: ‘Ik heb de afgelopen twee jaar super hard gewerkt, volgende week heb ik 11 coachingsessies, en deze man vertelt me dat ik kanker heb? Dit is absoluut niet het juiste moment.’.

Mijn gedachten gingen tekeer en ik voelde tegelijkertijd woede en ongeloof. Ik herinner me dat ik de kamer rondkeek en langzaam werd ik heel kalm. Ik zag mijn partner en mijn twee kinderen die toen 3 en 6 waren. Alles in mij ging in slow-motion. Ik hoorde hun stemmen en ik zag ze spelen, ik zag mijn man veranderen van een coole kerel die altijd de rust zelf is in een hoop wanhoop.

Ik keek naar buiten en er kwamen veel gedachten in me op. En van één ding was ik zeker: kanker zou mijn ambitie, in die tijd een succesvolle coachingspraktijk opbouwen, niet in de weg staan. Ik was boos, omdat ik dacht dat ik al deze sessies waarvoor ik zo hard werkte, moest annuleren. Drie weken daarvoor was ik naar mijn nieuwe studio verhuisd, en nu verstoorde kanker al mijn ideeën en doelen.

“Mijn modus operandi was: hopeloosheid onderdrukken en vechten. Wat kan ik doen, waarop kan ik in deze situatie invloed uitoefenen? Ik was actiegericht."

Dat is wat deze pandemie velen van ons heeft aangedaan: het heeft ons leven ontwricht, het heeft verandering en angst veroorzaakt. Voor velen was de eerste reactie eentje vol zorgen, stress en overweldiging Deze eerste reactie is die van ons reptielenbrein. Het reageert op dreigend gevaar en we gaan in een freeze-, fight- of flight-modus.

“Mijn modus operandi was: hopeloosheid onderdrukken en vechten. Wat kan ik doen, waarop kan ik in deze situatie invloed uitoefenen? Ik was actiegericht. “

Ik had ook een longembolie veroorzaakt door de tumor. Ik moest in het ziekenhuis blijven en een behandeling ondergaan. De doktoren vertelden me de vele scenario’s die zich konden voordoen. Een daarvan was in coma raken. Nadat iedereen was vertrokken, was ik alleen in mijn ziekenhuiskamer en het was al erg laat. Ik kon niet slapen. Gedachten over wat de doktoren hadden gezegd raasden door mijn hoofd.

Om 6 uur ‘s ochtends zag ik de heldere lucht en gebeurde er iets in mij. Die avond had ik twee brieven aan mijn kinderen voorbereid om afscheid van hen te nemen, omdat ik niet wist wat er met me zou gebeuren. Ik was mezelf aan het voorbereiden om afscheid te nemen van hen, en van het leven. Terwijl ik dat deed, zag ik die lucht en kwam er een diep inzicht in mij: dat alles met elkaar verbonden is. Ik ben de lucht en de lucht ben ik. Ik maak deel uit van de natuur en de natuur is een deel van mij. Er veranderde iets in mij op een heel diep niveau en dat inzicht gaf me enorm veel troost en vertrouwen.

“Mijn ego was bereid om de controle los te laten, ik liet MIJN plannen en ambities los en ik gaf me over aan deze situatie en het moment. De angst was weg, mijn strijd was weg. Ik voelde een diepe vrede: alles zou goed komen. "

Ik realiseerde me dat ik een mens was en dat ik sterfelijk ben. Dat ik mijn sterfelijkheid onder ogen zag en voelde. Dat besef had een zeer bevrijdend effect omdat ik dacht: dus waarom angst? Waarom bang zijn voor wat er voor me ligt? Wat daarna gebeurde, was dat de angst weg was. Ik voelde een diepe overgave aan het leven en zei: ‘Leven, leid mij. Ik vertrouw je, leid mij. ‘

Mijn ego was bereid om de controle los te laten, ik liet MIJN plannen en ambities los en ik gaf me over aan deze situatie en het moment. De angst was weg, mijn strijd was weg. Ik voelde een diepe vrede: alles zou goed komen. Omdat ik niet dacht dat sterven een SLECHT iets zou zijn en leven GOED. Ik ging niet vanuit mijn hersenen, maar vanuit mijn hart verder. Ik vertrouwde op het leven. De illusie dat ik mijn leven kon ‘beheersen’ was weg

“Die situatie leerde me dat onzekerheid niet slecht is. Onzekerheid is een mogelijkheid om verder te gaan dan we geloven. Ga verder dan je comfortzone, leer en groei."

Ik deel mijn persoonlijke verhaal, omdat die situatie me heeft geleerd dat onzekerheid niet slecht is. Onzekerheid is een mogelijkheid om verder te gaan dan we geloven. Ga verder dan je comfortzone, leer en groei. Wanneer we uit onze comfortzone worden getrokken en de vaardigheden hebben om door de eerste fase, die angst is, te navigeren, belanden we in onze leer- en groeizones.

Als we in onze comfortzones blijven, groeien we niet, we staan stil. Het leven draait om groei. Kijk hoe de natuur het doet. Het heeft seizoenen, het laat nieuwe knoppen groeien in de lente. In de herfst laat het gaan. In de winter reflecteert het en rust het om in het voorjaar weer te groeien. Het leven is een cyclus en we bevinden ons in een cyclus van wedergeboorte.

Er gebeuren mooie dingen met mensen in perioden van onzekerheid. Het hangt af van de mate van veerkracht die je hebt ontwikkeld. We zien dat mensen die de veerkrachtspier hebben getraind, zich gemakkelijker kunnen aanpassen aan de situatie dan mensen met een minder ontwikkelde veerkrachtspier.

Veerkracht is het proces van een goede aanpassing aan traumatische en tragische ervaringen. Deze kunnen van persoon tot persoon verschillen, maar hebben meestal betrekking op familie- en relatieproblemen, ernstige gezondheidsproblemen of werkgerelateerde en financiële stressfactoren. Veerkracht is wat we nodig hebben om door deze stressvolle situaties te navigeren. En het is niet iets waarmee je geboren hoeft te worden, je kunt het in je leven ontwikkelen. Op basis van mijn eigen ervaring en wat ik heb geleerd tijdens mijn coachingscarrière, heb ik 7 elementen gedefinieerd die kunnen helpen om je veerkracht te ontwikkelen om door elke uitdagende situatie te navigeren, waardoor je kunt groeien en verbinding kunt maken met je ware aard.

“Veerkracht is wat we nodig hebben om door deze stressvolle situaties te navigeren. En het is niet iets waarmee je geboren hoeft te worden, je kunt het in je leven ontwikkelen."

1. Vertraag
Toen ik hoorde dat ik kanker had, ging ik in de vechtmodus. Ik werd kalm en was erg gefocust. Dit is wat mijn reptielenbrein voor mij deed. Het duwde alles weg wat er niet toe deed om klaar te zijn voor de strijd. Mijn verblijf in het ziekenhuis hielp me om te vertragen, omdat ik niet bezig was met het zorgen voor mijn gezin en mezelf. Ik had de gelegenheid om te mediteren en te zwijgen. Wanneer je begint te vertragen, begin je de dingen in een ander licht te zien, in plaats van te vechten, kun je accepteren.

2. Creëer en ontwikkel zinvolle verbindingen
Naast voedsel en onderdak is een andere belangrijke diepe behoefte van de mens verbondenheid. We zijn sociale wezens en in tijden van nood, verandering en onzekerheid heeft het hebben van een netwerk of gemeenschap om ons heen waar we onze gevoelens en zorgen kunnen delen een rustgevend effect op ons. Alleen zijn of onszelf isoleren heeft het tegenovergestelde effect. We voelen ons eenzaam, wat de stressreactie nog meer op gang brengt . Concentreer je op mensen die je begrijpen. Die luisteren en vragen stellen. We hebben geluk dat we tegenwoordig veel manieren hebben om te praten en contact te leggen.

3. Concentreer je op je mentale en fysieke welzijn
Toen ik met kanker te maken kreeg, was het enige dat ik kon beïnvloeden hoe ik mezelf behandelde, wat voor voedsel ik kon krijgen en hoe ik me voelde. Ik had geen controle over de verwoestende effecten van chemotherapie, dus ik was vastbesloten om prioriteit te geven aan mijn fysieke, mentale, emotionele en spirituele welzijn. Ik ging naar verschillende therapeuten waar emotioneel lichaamswerk en spirituele connectie was inbegrepen. Ik at supergezond voedsel en dronk veel gezonde drankjes om van mijn lichaam de meest onherbergzame plek voor kanker te maken. Als al het andere op zijn kop wordt gezet, hebben we altijd de macht om voor onszelf te zorgen op de manier die ons het beste uitkomt.

4. Leer om te gaan met gevoelens als zorgen, onzekerheid, angst en overweldiging
Deze gevoelens zijn allemaal verschillende gezichten van angst. Als opgeleid therapeut ging ik op zoek naar ondersteuning bij mijn collega’s. Zelfs als expert kon ik het niet alleen doen. Ik had extra ondersteuning nodig om door het leed van onzekerheid te navigeren. Ik stelde me elke keer open voor al deze gevoelens met meditatie, lichaamswerk en stilte. Ik gaf het ruimte om ERMEE te ademen.

5. Creëer een flexibele dagelijkse structuur en dagelijkse rituelen
Ik zei tegen mijn partner dat ik het leven zo normaal mogelijk wilde laten verlopen. Onze kinderen waren toen nog heel jong, dus we vulden onze dagen rondom hen. Ik had hele eenvoudige gewoonten zoals gezonde maaltijden bereiden, wandelen en dutjes doen. In elke situatie van onzekerheid helpt het om een element van routine aan te brengen, een aantal ankers in je dag waarop je je kunt concentreren.

6. Denk na over wat je belangrijk vindt en creëer activiteiten die dat stimuleren
Ik stopte niet met werken. Ik gaf sessies terwijl ik kanker had. Ik kon dat doen omdat ik er energie van kreeg. Ik liet andere bedrijfsgerelateerde activiteiten achter me en gaf alleen sessies en stelde me psychologisch beschikbaar voor nieuwe klanten omdat dat me betekenis gaf. Zoek de dingen die jee het meest voeden, en doe die.

 

 

7. Creëer een liefdevolle relatie met jezelf
Ik heb geleerd liever voor mezelf te zijn. Destijds ging mijn ambitie boven alles. En de ervaring om een sterfelijk mens te zijn, gaf me het diepste inzicht: dat van onszelf houden ons grootste geschenk is aan onszelf en aan anderen. Mijn ego was gedreven en wilde slagen, mijn hart zei: het is oké om die ambitie te hebben EN van jezelf te houden. Dit grote hart is niet alleen voor anderen, het is ook van jou, dus voel en neem alles wat je nodig hebt om een heel leven te leiden.

"Geef je over aan de stroom van leven."

Als we vanuit ons hoofd handelen, denken we misschien dat we dingen kunnen beheersen door te weten wat we moeten doen. Onzekerheid leert ons iets en dat is dat we geen controle hebben over het leven. We hebben geen controle over de natuur. Wij zijn de stroom van het leven en we zijn de natuur. Dus plan minder, doe minder en kijk wat er naar je toe komt. Het zal je misschien verbazen als je ruimte in je leven brengt. Het leven geeft je misschien kansen zonder er hard voor te werken, het leven leert je misschien iets, als we maar opletten.

Deze richtlijnen kunnen stap voor stap worden geoefend. Neem één ingrediënt en kijk hoe dat gaat. En nog een laatste ding. Probeer dit niet zelf te doen. Vraag om ondersteuning. Je bent geen mislukkeling als u om ondersteuning vraagt. Het is een daad van moed. Je bent moedig, waardig en genoeg. Vergeet dat nooit, zeker niet in tijden van onzekerheid.

Eva Visser is een getrainde therapeut en holistische coach, gespecialiseerd in vrouwelijk leiderschap. Haar praktijk richt zich op het verbinden met onze vrouwelijke kwaliteiten om een evenwichtiger leven te leiden met meer duidelijkheid, doelgerichtheid en vreugde.

Lees meer op evaauthenticliving.com of volg Eva op Instagram @evauthenticliving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit verhaal

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte

Door deel te nemen ga je akkoord met het ontvangen van e-mail marketing van Grace&Us naar het ingevulde e-mail adres.